Enkele van onze schepen bieden de mogelijkheid om uw eigen auto mee aan boord te nemen. Op de grotere schepen word de auto op het dek achter de stuurhut geplaatst. Hier is meestal plaats voor twee auto’s. (op de KVB Sjouwer zelfs vier!).
Op de kleinere spitsen staat meestal de eigen auto op het achterdek. Hier is meestal maar plaats voor een auto. In overleg kan u auto mee op de luiken van de laadruimte. Hij belemerd dan wel enigszins het zicht vanuit de stuurhut (alleen kleine auto mogelijk). Het meenemen van uw eigen auto aan boord gaat dan ook altijd in overleg, soms staat er al een extra auto van een bemannings lid aan boord en is er dus geen plaats.
Ook de grote en het gewicht spelen een rol. De meeste kranen zijn geschikt voor een middenklasse auto (1500 kg). De Sjouwer neemt zonder probleem een bestelbus mee aan boord.
Niet overal kan zomaar aangemeerd worden om de auto aan of van boord te takelen. Langs de meeste rivieren en kanalen vind je speciale kade’s zogenaamde autosteigers. Je vindt deze op www.autosteigers.nl. De schippers kennen deze autosteigers, dit zijn overigens ook prima lokaties om te voet of met de fiets in te schepen. Op de grotere terminals in Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam kunt u niet zomaar aan of van boord. Hiervoor dient de kapitein u (per e-mail) aan te melden bij de bewaking.
Het meenemen en takelen van uw auto gebeurt altijd voor eigen risico. Een spanband of haak kan altijd een krasje of beschadiging aan uw voertuig veroorzaken. Informeer vooraf bij uw verzekering naar een takelclausule, en laat uw auto hiervoor verzekeren.
De prijs voor het meenemen en aan/van boord takelen van uw voertuig zijn per schip verschillend. Op onze schepen pagina kunt u de mogelijkheden en de prijsinformatie per schip terugvinden.
1. Kraan en evenaar worden in gereedheid gebracht.
2. Aan elke velg word een band met twee haken bevestigd.
3. Het spannendste moment, onderweg naar het achterdek.
4. Hier ziet u duidelijk de bevestiging in de velgen. Deze manier word alleen bij stalen velgen toegepast.
5. Gereed maken voor een veilige landing.
6. En veilig geparkeerd op het achterdek.
De methode van bevestigen kan op elk schip verschillend zijn. Haken worden alleen bij stalen velgen toegepast. Bij te harde wind kan er niet getakeld worden. Met dank aan Martin, Nicole en de crew van de Sulomaro.