KVB Tuna
Reserveer nu!

op avontuur met het langste binnenvaartschip van europa!

momenteel niet te boeken

Algemene informatie

  • Bouwjaar: 2000
  • Lengte: 225 meter
  • Breedte: 12 meter
  • Laadvermogen: 7101 Ton
  • Diepgang geladen: 3.80 meter
  • Scheepstype: Koppelverband, Tuna I is 135 meter lang /4218 Ton, en Tuna II is 90 meter lang /2883 Ton.
  • Lading: Bulk -kolen / zand grind / of containers.
  • Motoren: 2x Catterpillar (dlta3516) V16 2028 pk
  • Boegeschroeven: 4 stuks totaal van 610 pk elk

Welkom aan boord van het langste binnenvaart vrachtschip van Europa

De Tuna en Tuna2 is het langste Koppelverband vrachtschip van Europa. Dit is een schip waarvoor menigeen vrachtschip ruimte moet maken .De beleving om met een dergelijk enorm schip vanuit de grote zeehavens op en neer naar Duitsland te varen laat zich niet gemakkelijk beschrijven. Dit is een eenmalig avontuur dat u zelf moet ervaren en beleven.

Door de enorme afmetingen past dit schip niet zomaar in elke haven of sluis. Het schip kan dan worden opgesplitst in een deel van 135 meter ( 4218 Ton) en een deel van 90 meter (2883 Ton) die beide zelfstandig kunnen manoeuvreren. Het voorste deel van het schip beschikt hiervoor over twee machinekamers. Om overzicht te houden over de situatie kan de stuurhut tot 20 meter boven zee niveau stijgen. Wat u een adembenemend uitzicht geeft!

De stuurhut beschikt over enorme ramen , met zonnewering rondom. Hier bevind zich tevens een comfortabele zithoek van waaruit u van het uitzicht kunt genieten en de bij kapitein over zijn schouder kunt mee kijken, de gehele communicatie tussen de overige scheepvaart en de haven diensten mee kunt volgen, kortom het varen met een dergelijke gigant kunt meebeleven. De stuurhut beschikt tevens over een kleine kitchenette voor koffie ,thee of een fris drankje.

Welkom aan boord bij Edgar en Silvia

Het schip vaart onder Belgische vlag. Kapitein en zaakvoerder aan boord is de Nederlandse kapitein Edgar Ras. Om een dergelijk groot schip door de grootste zeehavens van Europa en over de drukbevaren Rijn te kunnen manoeuvreren dien je natuurlijk over een zee van kennis en ervaring te beschikken. Edgar beschikt over ruime ervaring in zowel de tanker als de vrachtvaart, spreekt behalve Nederlands vloeiend Engels en Duits en een aardig woordje Frans, Tsjechisch en Roemeens. Een goede sfeer en gezelligheid aan boord zijn belangrijk ,mede daarom zijn gasten aan boord altijd welkom.

Bemanning: Het dek personeel aan boord is Tsjechisch en Roemeens en werkt in een cyclus van 3 weken aan boord/3 weken vrij. Behalve Edgar kan er een tweede kapitein/stuurman Karel aan boord zijn.

Culinair genieten: Goed eten zorgt voor een goede sfeer aan boord! Hiervan gaat u als gast meegenieten. Laat u verrassen door bijzondere Tsjechische , Roemeense en Hollandse maaltijden aan boord, geserveerd aan de “Captains table”, met prachtige verhalen en een onvergetelijk uitzicht. Edgar en Silvia verwennen tussendoor de gasten ( en zichzelf! ) graag met een lekker kaasplankje of als het mooi weer is met een heerlijke BBQ aan dek.

Scheepshond Dodge: Een vast bemanningslid ( op vier poten) is Dodge , Zij rent zonder problemen alle trappen op van de machinekamer tot boven in de stuurhut. Deze clown leid u graag rond aan boord en helpt u bij het terugvinden van u schoenen.

Het vaargebied

De Tuna is altijd tussen de grote zeehavens, Antwerpen, Rotterdam of Amsterdam( ook wel ARA gebied genoemd) en het Ruhrgebied onderweg, vaak Duisburg. Een reis op en neer neemt normaal ongeveer 4 dagen in beslag. Soms word er rechtstreeks vanaf een zeeschip geladen en moet het schip in tweeen gedeeld worden omdat het anders niet aan de kade of in de haven te past. Het kan in rustige periodes voorkomen dat het schip enkele dagen wacht op lading. In dat geval probeert Edgar het schip in het centrum van een grote stad ( Nijmegen, Antwerpen, Rotterdam of Amsterdam) af te meren zodat er vol op ruimte voor een stads bezoek is. U dient natuurlijk altijd een flexibele instelling over het verloop van de reis te hebben.

Accommodatie

De accommodatie aan boord van de Tuna is uniek. Het schip beschikt over drie complete woningen aan boord verdeeld over twee verdiepingen. De gasten beschikken over een eigen woning met een ruime woonkamer met keuken/zithoek en grote vensters die uitkijken over stuurboord. Er zijn 4 ruime slaapkamers voor 6 personen. 2 tweepersoons en 2 eenpersoons. En een eigen badkamer met douch. De kapitein en de bemanning wonen in de beide overige woningen waardoor er volop ruimte en privacy is.

Rond de beide verdiepingen loopt een balkon en de Tuna is het enige schip met een enorm balkon op het achterschip ( hierop kunnen zomaar 2 auto, staan). Hierdoor kunt u overal in de zon of schaduw zitten en van het uitzicht genieten. Bovenop , achter de stuurhut bevind zich een enorm dek waarop u heerlijk in een ligstoel kunt genieten van het uitzicht rondom. Het schip is 225 meter lang waardoor een wandeling rondom dus precies een halve kilometer is. Een rondleiding door en over het schip en de 4 machinekamers hoort er natuurlijk bij.

Vaartraining: Ervaring opdoen op “hoog niveau”

Praktijk training / Ervaring en bewustwording stage. Een leerzame cargo cruise.

U bent pleziervaarder met of zonder vaarbewijs, maar u merkt dat u in de praktijk op drukke vaarwegen, het schutten in sluizen, of bij lastige havenmanoeuvres twijfelt en onzeker bent. In dit geval kan het erg leerzaam te zijn om eens enkele dagen met de Tuna op ervaring,s stage te gaan. Edgar kan u tips en uitleg geven vanuit de praktijk. Voorrangsregels op het water, hoe zit het met de betonning van de vaarwegen, het samenspel tussen beroeps en plezier vaart. Communicatie tussen schepen onderling en tussen schip en wal. U leert alles vanuit de praktijk vanuit de stuurhut van Europa,s aller langste binnenvaartschip.

Ervaar de soms enorme “dode hoek” voor de boeg van het vrachtschip. De stuurhut van een vrachtschip is de beste praktijkruimte voor een leerzame vaartraining en zal bovendien voor meer begrip zorgen tussen beroeps en recreatie schippers. Geloof me, na enkele dagen op reis te zijn geweest met een Edgar beschikt u over een heleboel extra inzicht en kennis. Praktijkervaring die u ook mee neemt aan boord van uw eigen jacht en het varen voor u en uw partner een stuk veiliger en plezieriger zal maken.

Kennis en inzicht, goede communicatie met de marifoon, gebruik van navigatiemiddelen in de praktijk. Aan en afmeren, het passeren en communiceren met sluizen en sluiswachters. Routeplanning, voorrang/regels en betonning, stroming en getijde. Het lezen van een water of zeekaart. Moderne navigatie apparatuur en radar. Maar ook uw vragen over veiligheid, techniek komen aan bod.

Onderweg is er volop ruimte om u eigen vragen te behandelen en te beantwoorden. Bovendien kunt u tussendoor ,om alle opgedane kennis even te laten bezinken, rustig even genieten in een van de ligstoelen op het zonnedek.

Binnenvaartcruises organiseert samen met Edgar Ras een aantal speciale ”training reizen “per jaar vanuit een grote zeehaven op en neer naar het Ruhrgebied om pleziervaarders praktijk ervaring op te laten doen. Hiervoor is er plaats voor 4 tot 6 personen aan boord zodat er ruimte is voor persoonlijke aandacht en begeleiding.

Er is altijd erg veel belangstelling voor deze reizen, neemt u voor meer informatie gerust contact met ons op.

Prijsinformatie

Prijs per persoon: € 100,- p.p.p.d.

De prijzen zijn inclusief ontbijt, lunch en diner. Handdoeken, bedlinnen en eindschoonmaak zijn bij de prijs inbegrepen. Koffie, thee en frisdrank zijn onderweg vrij verkrijgbaar. Alcoholische dranken( bier en wijn) dient u aan boord af te rekenen

Auto mee aan boord

Prijs voor het meenemen van uw auto aan boord:
€ 50 incl. aan/van boord hijsen.
(altijd in overleg ivm ruimte aan dek / takelen voor eigen risico, informeer bij uw verzekering naar een takelclausule). Lees de “Auto mee aan boord” informatie op onze website.

Fietsen mogen altijd kosten loos mee aan boord.

Actuele locatie van de KVB Tuna

Onderstaande kaart geeft de actuele locatie weer van de KVB Tuna. De blauwe lijn geeft het afgelegde pad weer van vandaag en gisteren.