Algemene informatie

  • Year built: 2006
  • Flag: Dutch
  • Port of registration: Spijk
  • Callsign: P.H.G.Z.
  • IMO number: 9350939
  • Length over all (m): 82,50
  • Breadth over all (m): 12,50
  • Iceclass: I C

Welkom aan boord bij scheepvaart bedrijf van Dam

De mv Andrea of zusterschip zijn onderdeel van de scheepvaart bedrijf van Dam.

Scheepvaartbedrijf van Dam is een familiebedrijf dat reeds 8 vrachtschepen in zijn bezit heeft. Het vaargebied is voornamelijk Noord-West Europa, zes van deze schepen zijn geschikt voor het Saimaakanaal in Finland, onze specialisatie.  Scheepvaartbedrijf van Dam beschikt over een moderne vloot en  vaart met voornamelijk Nederlandse officieren.  

Het vaargebied

Al onze schepen zijn kustvaart schepen of kusters genoemd. Ze komen wel op zee maar komen niet meer dan 200 mijl uit de kust. Juist dat maakt het reizen met een kustvaart schip zo interessant, er valt zo veel meer te zien en te beleven als met een zeeschip, waarop u weken lang alleen maar zee om u heen ziet.

Onze Saima maxen, de naam zegt het al zijn gebouwd voor het Saimameer. Dit is een meer in Finland. De Saima max schepen hebben de maximale afmetingen die nu in de 8 sluizen van het Saima meer passen. Verder doen onze schepen veel Baltische plaatsen aan, maar ook Duitsland, Engeland, Ierland, Noorwegen, Zweden, Rusland, Frankrijk, Portugal, Belgie en bij uitzondering IJsland aan.

Vaak bieden de stops in deze landen en steden u een unieke kans om deze te bezoeken.

Het Kielerkanaal, toegangspoort naar de Botnische golf

Onze schepen hebben regelmatig een passage door het Kielerkanaal. Afhankelijk of je van de Baltik af komt of van de Noordzee komt, vaar je bij Brunsbuttel of Kiel het kanaal binnen. Van dit kanaal maakt zo’n 70% van de zeeschepen gebruik. De passage van het Kieler kanaal duurt zo’n 9 tot 14 uur, afhankelijk van de hoeveelheid schepen die ze tegenkomen. Halverwege het kanaal word er van loods gewisseld.  Het Kielerkanaal is het  “Panamakanaal” van het noorden, het bevaren ervan is een eenmalig avontuur en belevenis.

Onze schepen liggen vaak 1 tot 2 dagen in de haven voor het laden en het lossen en varen in het zogenoemde ‘Wilde vaart’ dit houd in dat we nooit weten wat de volgende reis is van deze schepen word. Bijv. is het schip leeg in Amsterdam, dan gaan onze bevrachters kijken wat er in de buurt van Amsterdam te laden is.

Accommodatie

Van Dam Shipping heeft een jonge vloot met netjes afgewerkte accommodatie. Alle bemanningsleden hebben een eigen hut, de wc en douche moeten wel gedeeld worden. Ook is er een wasmachine en een droger voor iedereen beschikbaar die aan boord zit.

De messroom is de gezamenlijke eetruimte waar iedereen komt. Hier staat ook een gezamenlijke TV en computer. Op de brug hebben we een klein keukentje waar koffie en thee gedronken kan worden.

We hebben 1 hut beschikbaar voor gasten, dit is een basic hut met 1 stapel bed een bureau met stoel, een eigen wastafel en een kledingkast. Ook is hier radio aanwezig. Alle hutten beschikken over een venster. (Met een altijd wisselend uitzicht !)

s'Ochtends is er tussen  07.00 tot 08.00 uur gelegenheid om te ontbijten in de messroom.

Om 10.00 uur is er koffie en thee op de brug, om 12.00 uur word er gezamenlijk gegeten en om 15.00 uur is er weer gelegenheid tot koffie en thee.  Rond  18.00 uur staat er een brood maaltijd klaar. Afhankelijk van de kapitein word er ook wel op de brug gegeten.

Er is Wifi aan boord beschikbaar dit is hoofdzakelijk voor het communicatie met kantoor en voor de bemanning om met het thuis front te kunnen spreken. Er mag  niet gedownload worden als u verbonden bent met de scheeps Wifi, u kunt wel uw mail controleren of gewoon iets opzoeken.

Samenstelling aan boord

De meeste van onze collega’s varen al erg lang bij scheepvaart bedrijf van Dam, sommige zijn als stagaire door gegroeid naar stuurman, en een aantal zelf naar kapitein.

We hebben 2 en soms 3 verschillende nationaliteiten bij ons aan boord van de schepen. Ook varen wij bijna het hele jaar rond met stagaires, dit om onze eigen toekomstige bemanning op te leiden.

Onze bemannings samenstelling is als volgt:

Kapitein: Nederlands

Stuurman: Nederlands of Duits

Junior stuurman: Nederlands, Duits of Oekraïens

Matroos/kok: Filipijns

Matroos: Filipijns

Matroos: Filipijns

Stagiaire: Nederlands

Bijzondere details

Omdat wij onze schepen in de wilde vaart zitten weten wij nooit wanneer onze schepen waar zijn, dit is op zijn vroegst 7 dagen van te voren bekend.

Ook weten wij pas als het schip gesloten is voor de reis, wat de bestemming van het schip word.

Zelfs als via het bevrachting kantoor het schip gesloten heeft, kan dit de dagen erna nog weer gewijzigd worden. Dit maakt het heel bijzonder, maar soms ook lastig om te bepalen wanneer en waar er op gestapt kan worden. Normaal gesproken gaan we er van uit dat onze schepen ong. elke 2 a 3 week in Nederland of Duitsland aandoet.

De lading die onze schepen vervoeren zijn erg variërend. Graan, papier rollen, woodpulp, zout, hout, props, containers, steentjes, zand, maar ook project ladingen zoals windmolen bladen of grote kranen horen tot de mogelijkheden om vervoerd te kunnen worden.

Onze schepen varen vaak in een 24 uurs economie, er worden kanalen gepasseerd, havens aangelopen. Voor de bemannings leden aan boord is dit soms druk en maken dan ook veel uren en zijn niet altijd op de zelfde tijdstippen wakker. We vragen hier begrip voor. Ook onze Filipijnen werken al jaren bij ons scheepvaart bedrijf, wij willen dat iedereen aan boord ongeacht de nationaliteit en geloof met veel respect word behandeld.

Omdat wij met andere nationaliteiten varen, word er ook gesproken in het Engels.

  • Een unieke kans voor de actieve vakantiefietsers die rond de Botnische golf onderweg zijn. Voor verschillende lange afstand fietsroutes kan een heen of heen of retourreis per vrachtschip een prachtige manier zijn om met uw fiets weer thuis of op de startlocatie te geraken. Zeker weten, de “cargo cruise” word  de kers op de taart van uw fietsvakantie, wat een belevenis!
  • *Een unieke kans voor jachtschippers die hun eigen grenzen willen verlegen naar open zee. Vanuit de stuurhut ziet en beleeft u de navigatie, communicatie en het aanlopen van zeehavens. Kijk mee over de schouder van de kapitein en steek iets op van de professionals, ze zijn vaak genegen om hun kennis en ervaring met u te delen.
  • Op een cruiseschip bent u een van de honderden of soms wel twee duizend passagiers. Aan boord van onze vrachtschepen bent u of zijn u en uw partner de enige passagiers aan boord , geen nummer maar een naam. Mede dat maakt het tot een unieke belevenis, een onvergetelijke reis vol speciale momenten . Met tijd voor uzelf en ontmoetingen en verhalen waaraan u vaak nog met een glimlach terug zult denken.
  • Co2 neutraal reizen. Onze vrachtschepen varen in eerste instantie natuurlijk om vracht te vervoeren. Het meenemen van passagiers kost dan ook geen extra brandstof. Dit maakt het reizen met vrachtschepen ,in tegenstelling tot een cruiseschip volledig Co2 neutraal.

Prijs informatie

Prijs per persoon voor een reis richting de Baltic: € 700. ca een week. (reizen van en naar het schip zijn voor  eigen rekening)

Voor een rondreis: € 1200 p.p. ca twee weken. (Het aan reizen naar en van de inscheephaven van het schip zijn voor eigen kosten.)

Prijzen zijn altijd inclusief Btw. Ontbijt/lunch/diner. Koffie thee tussendoor, bedlinnen inbegrepen.

Er is mogelijkheid om uw eigen fiets mee aan boord te nemen. (kosteloos)

  • Een geldige reis en ziektekosten verzekering is verplicht.
  • Reizigers boven de 70 jaar dienen een doktersverklaring te overleggen.
  • Paspoort word geadviseerd ivm met het mogelijk aandoen van Rusland.

Voor meer informatie kunt u altijd onze site bekijken. www.vandamshipping.com en onze facebook https://www.facebook.com/Van-Dam-Shipping-604001622954182/. Beide proberen we actueel bij te houden, op onze site zijn ook reisverslagen te vinden.

Actuele locatie van de Andrea

Onderstaande kaart geeft de actuele locatie weer van de Andrea. De blauwe lijn geeft het afgelegde pad weer van vandaag en gisteren.